• 19

Evangelisatie

  • Algemeen

    Evangelisatie is een bijbelse opdracht. Als gemeente in Dordrecht hopen we een lichtend licht te zijn voor onze naasten in de stad. Wanneer we als gemeenteleden echte leesbare brieven zijn, stralen we dit ook uit naar onze naasten in Dordrecht. Met onze activiteiten hopen we dat mensen geraakt worden en hun leven aan Christus geven. Alle vrijwilligers die betrokken zijn worden een paar keer per jaar hiervoor toegerust.
     
    Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. (2 Korinthe 5:20)
     
    Wilt u materiaal gebruiken om te kunnen evangeliseren.
    Hieronder vindt u een serie folders aan de hand van onze geloofsbelijdenis:
    Folder 1Geloof in God als uw Vader
    Folder 2Geloof in Jezus als Zoon van God
    Folder 3Geloof in Jezus, God en Mens
    Folder 4Geloof in Jezus die stierf voor zondaren
    Folder 5Geloof in Jezus die de dood overwon
    Folder 6Geloof in Jezus die in de hemel regeert
    Folder 7Geloof in Jezus als Redder en Rechter
    Folder 8Geloof in Gods Geest die in u wil werken
    Folder 9Geloven doe je niet alleen
    Folder 10Geloof... in vergeving van zonden
    Folder 11Geloof... in nieuw leven
    Folder 12Geloof... in eeuwig leven
  • Augustijnenkerk

    Vanaf begin april tot en met eind oktober staat onze Augustijnenkerk aan de Voorstraat open. Ook met kerst is de Augustijnenkerk special op een zaterdag geopend. Ieder eerste zaterdag van de maand wordt er een OpenHuisdienst georganiseerd. Tijdens de OpenHuisdienst verleent een koor medewerking . Een spreker verzorgt een overdenking uit Gods Woord. De overige zaterdagen kunnen bezoekers genieten van een orgelconcert.
     
    De zaterdagopenstellingen hebben als doel om het evangelie te verbreiden. Wij geloven dat God werkt in harten van mensen. Onze vrijwilligers zijn middelen van onze God. Alleen onze God werkt! Het evangelisatiewerk gaat aan de hand van open gesprekken met voorbijgangers, rondleidingen, flyeren, de klanken van het orgel, het zingen tijdens de OpenHuisdiensten en de overdenking van de spreker. Welkom in de Augustijnenkerk tijdens zaterdagopenstellingen!
     
  • Bijbelleescursus

    Een goede manier om kennis te maken met het christelijk geloof of om je kennis ervan te verdiepen, is om zelf de Bijbel te gaan lezen. Christenen geloven namelijk dat ze in de Bijbel woorden van God vinden. Je kunt de Bijbel natuurlijk zelf doorlezen, maar het is soms ook goed om met anderen na te denken over een gedeelte uit de Bijbel en om achtergrondinformatie te krijgen.
     
    Door de Evangelisatiecommissie wordt regelmatig een Bijbelcursus aangeboden aan geïnteresseerden, waarbij het niet uitmaakt of die nu wel of niet kerkelijk betrokken zijn. De opzet van de cursus kan per keer wat verschillen: soms worden per cursus verschillende Bijbelboeken behandelt, soms wordt één Bijbelboek helemaal bestudeerd. Het geven van informatie over de Bijbel en de tekst die wordt gelezen staat voorop, maar naar aanleiding daarvan kunnen ook zomaar gesprekken ontstaan over wat e.e.a. betekent voor ons eigen leven in de huidige samenleving.
     
    Op dit moment wordt door de evangelisatie commissie nagedacht over het opzetten van een nieuwe cursus.
     
  • Contact

    De evangelisatiecommissie wordt door twee evangelisatieouderlingen gecoördineerd. De commissie bestaat totaal uit 10 leden.

    Commissieleden
    BramvdBoogaartBram van den Boogaart, evangelisatie ouderling
    Van Ravesteyn-erf 409
    3315 DS Dordrecht
    Tel: 078-6312756
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    NiekDeGierNiek de Gier
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    HeleenMetselaarHeleen Metselaar
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

     

    KoenraadMolenaarKoenraad Molenaar
    Bourbonhof 34
    3329 BK Dordrecht
    Tel: 078-6356707
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    RinaMolenaarRina Molenaar, secretaris
    Rijksstraatweg 170
    3316 EJ Dordrecht
    Tel: 078-6176654
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
     MaryNelemansMary Nelemans
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
     LydaDenOtterLyda den Otter
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
     matthias boitenMatthias Boiten
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    PaulVanUtrechtPaul van Utrecht
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Onder coördinatie van de evangelisatie ouderlingen wordt bezoekwerk verricht:
    Gemeenteleden die wel ingeschreven staan in onze wijkgemeente maar niet meer actief meeleven, worden door onze bezoekbroeders bezocht. In de zomerperiode organiseert de evangelisatie commissie bezoekavonden met bezoekbroeders.
     
    Onze wijkgemeente wil graag contact houden met de gehele wijkgemeente. Juist in deze tijd zien we dat mensen soms langs elkaar heen leven. Ze hebben het druk en weten niet veel van de ander. Bij voorspoed lijkt alles zijn gangetje te gaan en heb je de ander niet altijd nodig. Maar soms kan het leven teleurstellingen, zorgen of vragen oproepen. Dan is er behoefte aan een luisterend oor. Wij willen dat luisterend oor zijn. En in gesprek gaan over de Bijbel, Gods Woord, waarin we lezen dat de Heere Jezus al onze zorgen en vragen wil horen en we alles bij Hem neer mogen leggen. Kent u iemand die dit luisterend oor nodig heeft? Heeft u zelf behoefte aan een luisterend oor? Contact ons!
  • Geloof

    Verwoorden van het geloof: een handreiking.

    Veel mensen houden zich bezig met de vragen over het christelijk geloof. Misschien heeft u zelf onlangs een gesprek met iemand gehad waarin basale vragen werden gesteld waar u niet direct een vlot antwoord op wist. Op deze pagina geven we bij enkele vragen mogelijke reacties.
     
    Ook als u geïnteresseerd bent in het christelijk geloof, biedt de onderstaande tekst u meer informatie over belangrijke aspecten in het christelijk geloof.

    Waarom het christelijk geloof?

    Er zijn veel verschillende godsdiensten in de wereld en dat maakt het best verwarrend. Wie heeft er nu gelijk? En kun je dat eigenlijk wel zeggen, dat één godsdienst de juiste is? En waarom dan juist het christelijk geloof?
     
    Jezus Christus zegt over zichzelf dat Hij de Weg is door wie mensen bij God kunnen komen. In veel godsdiensten moet je zelf ‘op weg’ gaan. Het is dan belangrijk om je toe te wijden aan regels en voorschriften en rituelen. Om bij God of ‘het hogere’ te komen moet je als mens ‘op weg gaan naar God’. Christenen geloven dat God in Jezus Christus als mens op aarde is gekomen. Jezus leefde in Palestina, aan het begin van de jaartelling. Veel van zijn woorden zijn in de Bijbel opgeschreven. Jezus maakt duidelijk dat mensen niet zelf een weg naar God kunnen maken door zich te houden aan regels en voorschriften, maar dat God zelf een weg naar Hem heeft gegeven. Jezus zegt: ‘Ik ben die Weg. Als je Mij ziet, heb je God, de Vader, gezien. Niemand kan tot God komen dan alleen via Mij.’
     
    Jezus was niet maar een wijze man, een Joodse leraar die een goed leven leidde. Hij gebruikte voor zichzelf uitspraken die alleen voor God gebruikt werden. Daarmee maakte Hij duidelijk dat Hij op een bijzondere manier met God verbonden was en dat Hij één was met God de Vader. Niet voor niets wordt Hij de Zoon van God genoemd. Veel mensen geloofden dat echter niet en Jezus is door hen gedood aan een kruis (zie hieronder, over Goede Vrijdag). Dat leek het einde te betekenen voor Jezus. En het zou dan de vraag zijn of Jezus wel gelijk had in wat Hij over zichzelf vertelde. Als dit het einde was van Jezus dan was Hij gewoon ‘de zoveelste religieuze man’ die een godsdienst creëerde.
     
    Maar Jezus bleek het toch bij het rechte eind te hebben. Na drie dagen stond Jezus op uit de dood! En omdat niemand uit zichzelf uit de dood kan opstaan, moet dat wel een daad van God zijn. God zette als het ware een streep onder het leven van Jezus en over alles wat Jezus heeft gezegd. De opstanding van Jezus maakt duidelijk dat Jezus betrouwbaar is in wat Hij vertelde. Hij is de Weg voor mensen om bij God te komen.
     
    De opstanding is geen mooi verhaal: het is een historische gebeurtenis. Er zijn honderden mensen die Jezus hebben gezien na zijn opstanding. Zelfs enkele van de oorspronkelijke tegenstanders van Jezus getuigen dat zij Hem hebben ontmoet na zijn opstanding. En christenen geloven dat Jezus ook nu leeft, in de hemel bij God. Hij is niet opnieuw gestorven. Dat betekent dat Jezus ook nu voor mensen de Weg is door wie zij tot God kunnen komen. En dat is uniek.

    Waarom lezen in de Bijbel?

    Omdat in de Bijbel woorden van God en woorden over God staan geschreven. Ook staan in de Bijbel woorden van Jezus, en is er veel te vinden over Zijn betekenis voor mensen. Door uit de Bijbel te lezen kun je meer over God te weten komen. Ook kun je in de Bijbel lezen hoe je je leven vorm kunt geven zoals God dat wil. Als je het fijn zou vinden om de Bijbel met anderen door te lezen, kun je deelnemen aan een Bijbelcursus.

    Waarom bidden?

    Jezus heeft geleerd dat de gelovigen God als hun Vader mogen aanspreken. God is niet onpersoonlijk, maar wil juist een persoonlijke relatie met mensen aangaan. God heeft beloofd dat Hij voor mensen zorgt en bij hen is in alle situaties. Dat betekent dat je ook met God in gesprek kunt gaan, dat je tegen Hem kunt vertellen wat je bezighoudt, waar je dankbaar voor bent of wat je vragen zijn. Dat is niet een gesprek zoals tussen twee mensen, maar God luistert wel naar ons en geeft aan ons wat nodig is. Daarom is bidden belangrijk.
     
    Er zijn bepaalde vormen waarin je kunt bidden, zoals in een geknielde houding, met gevouwen handen en gesloten ogen of juist met je handen omhoog. Een gebed kan persoonlijk zijn, met eigen woorden. Maar er zijn ook bepaalde gebeden die al geformuleerd zijn die je kunt bidden. Maar bij het bidden is het vooral belangrijk om je er van bewust te zijn dat je tegen God gaat praten.

    Waarom naar de kerk?

    God is niet opgesloten in een kerkgebouw. Maar God is wel aanwezig waar christenen bij elkaar zijn. Christenen ontmoeten elkaar regelmatig en op verschillende momenten in de week, maar de kerkdiensten op zondag zijn de belangrijkste ontmoetingen. Daar komen alle christenen van een bepaalde gemeenschap bij elkaar – en God dus ook – om samen te zingen, te bidden en uit de Bijbel te lezen en te luisteren naar de betekenis daarvan. Dat kun je alleen doen, maar het is ook belangrijk om dat met andere christenen te doen. Zo wordt duidelijk dat God niet alleen van betekenis is voor ons persoonlijk leven, maar ook voor de contacten die we hebben met anderen. Als het goed is kun je in de kerk merken dat mensen het waardevol vinden om elkaar en nieuwe mensen te ontmoeten.
     
    Wilt u een kerkdienst bij wonen? Welkom!

    Wat zijn de belangrijkste christelijke feesten?

    Kerst

    Met Kerst vieren christenen dat Jezus is geboren. Omdat Jezus zo één is met God, kun je zeggen dat God in Jezus als mens werd geboren. Kerst markeert het begin van het aardse leven van Jezus en het begin van de uitwerking van Gods plan met Jezus (zie hieronder, bij Goede Vrijdag).
     
    Het bijzondere aan deze geboorte is de onopvallende manier waarop dit gebeurd is. De geboorte was geen journaalitem en er kwamen niet vanuit de hele wereld reacties. Jezus werd niet in één of ander paleis geboren, maar heel bescheiden in een stal. Hij was heel ‘gewoon’ om alle afstand tussen ons en hem weg te nemen. Dat typeert Jezus: Hij wacht niet af of wij ons met Hem inlaten, maar Hij komt naar mensen toe in de eigen context, op ons eigen niveau. Hij is een mens onder de mensen. In de ontmoeting worden mensen verrast dat hij meer is dan een mens. In Jezus worden we verrast door God zelf!

    Goede vrijdag en Pasen

    Goede Vrijdag is de dag waarop Jezus aan een kruis gedood werd. God had dat zeker kunnen tegenhouden, maar de dood van Jezus maakte onderdeel uit van het plan van God. Jezus bracht met zijn dood een offer aan God, in de plaats van mensen. Daardoor is er vergeving mogelijk voor fouten en verkeerde keuzes die mensen maken. Als wij de verantwoordelijkheid daarvoor zelf zouden moeten dragen, is er geen leven met God mogelijk. Maar God heeft mensen zo lief dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft, zodat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven ontvangt (Joh. 3:16). Toen Jezus stierf, riep Hij: ‘Het is volbracht!’. Daarmee maakte Jezus duidelijk dat Gods plan helemaal uitgevoerd was.
     
    Enkele dagen later, op de zondagmorgen na Goede Vrijdag, stond Jezus weer op uit de dood. Dat vieren christenen met Pasen. Hierboven werd al duidelijk wat de betekenis van de opstanding is: God zet een streep onder de betekenis van Jezus’ leven en dood. In de opstanding wordt ook duidelijk dat de dood niet het einde is. Wie gelooft in Jezus, deelt met Hem in een leven waarin de dood niet meer het laatste woord heeft. Na de dood is er een leven zonder einde, bij God.

    Pinksteren

    God heeft alles gedaan om de mensen een hand te reiken, om hen te kunnen redden. Wij mensen kunnen daar echter helemaal geen boodschap aan hebben. Met Pinksteren is God nog een stap verder gegaan. Hij is door zijn Geest in ons gekomen, om ons oog te geven voor wat hij voor ons gedaan heeft. De Bijbel zegt over de Heilige Geest dat hij ons leidt, ons leert wie God is en wie Jezus is en ons steeds weer herinnert aan Gods Woord. Als de Heilige Geest in je komt, ontdek je gaandeweg wie Jezus is en wat Zijn bedoeling is.
  • Hulp

    De evangelisatiecommissie kan het werk niet zonder uw hulp. Op verschillende manieren kunt u bijdragen aan ons werk.

    Bid

    Als commissie beseffen we dat we slechts een middel in Gods hand zijn. Om mensen in aanraking te brengen met het Evangelie zij we afhankelijk van het werk van de Heilige Geest. Uw gebed is daarom nodig. Bid u voor ons en met ons mee?

    Doe

    Op de site leest u meer over onze activiteiten. Voor alle activiteiten zijn steeds weer veel vrijwilligers nodig. Geef een klein stukje van uw tijd voor dit prachtige werk. Kies de activiteit die het beste bij u of jouw past.
    Vragen over de activiteiten of de omvang van het werk? Of wilt u/jij je direct opgeven?
    Contact ons:

     Bram vd Boogaart 078-6312756 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
     Koenraad Molenaar 078- 078-6356707 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Geef

    Als commissie proberen we met lage kosten veel mensen te bereiken. Er is echter wel materiaal nodig om mensen te bereiken. Daarom is uw gift hartelijk welkom op : bank NL26 ABNA 0452 8689 39 t.n.v. Hervormd Gereformeerde Evangelisatiecomissie

  • Kinderevangelisatie

    'Laat de kinderen bij Mij komen.'

    Het zijn de woorden van de Heere Jezus. Hij ziet het zo graag dat kinderen bij Hem gebracht worden. Daarom houden we elke veertien dagen club in ‘de kinderkaravaan’. Dat is een oude SRVwagen, ingericht met banken, vrolijke kussens en tafeltjes. Op woensdagmiddag staat de kinderkaravaan op het Mauveplein en op vrijdagmiddag aan de Mariannestraat, bij het Emmaplein.
     
    Ze horen de vertellingen uit de bijbel, wat het belangrijkste onderdeel is van de middag. Ook leren ze Bijbelteksten en liedjes aan. Daarna wordt er meestal geknutseld of een spelletje gedaan. Kinderen zijn spontaan en leren verrassend snel. Soms horen we de kinderen een tekst opzeggen, die ze maanden geleden leerden. En dan te bedenken dat wat kinderen tussen hun zesde en tiende jaar leren, nooit meer vergeten. De Heilige Geest kan na vijftig jaar nog gebruiken wat zij in hun jonge jaren hebben geleerd.
  • Toerusting

    Jezus zelf geeft aan Zijn discipelen en daarmee aan allen die Hem volgen de opdracht om van Hem te getuigen. Die opdracht geldt dus ook voor ons als gemeente in Dordrecht. De apostel Paulus schrijft hierover dat de gemeenteleden als lichten in de wereld schijnen in het midden van een krom en ontaard geslacht (Filippenzen 2 vers 15).
     
    Als gemeente evangeliseren we in diverse vormen naar verschillende doelgroepen. De kern daarbij is echter dat we als christenen licht verspreiden. We dienen herkenbaar te zijn, op te vallen doordat we licht geven in deze donkere wereld. En dat licht is niets anders dan het uitleven en doorgeven van de boodschap van Gods genade. Een licht zijn in deze wereld is mogelijk met de hulp van God. God geeft ons die hulp!

    Tijdens de toerustingsavonden die de evangelisatie commissie meerdere keren per jaar organiseert, bemoedigen we elkaar vanuit de Bijbel en vanuit wat we zelf hebben meegemaakt van Gods werk in mensen, en bidden we voor elkaar. Maar het is ook belangrijk om met elkaar na te denken over moeilijke vragen die je zomaar gesteld kunnen worden, en over wat er in een gesprek over het geloof allemaal op de achtergrond kan spelen. Op deze manier steunen we elkaar en geven we elkaar handreikingen om de goede boodschap van Gods genade op een duidelijke manier aan anderen te vertellen.
     
    Of u of jij nu actief betrokken bent bij een evangelisatieactiviteit van onze gemeente, of in uw/jouw eigen omgeving te maken hebt met niet-christenen: voor ieder van ons is het een opdracht om in onze levenshouding en in onze woorden een lichtpunt te zijn voor de mensen om ons heen. En door middel van de toerustingsavonden wil de evangelisatie commissie iedereen ondersteunen in die opdracht. Om zelf toegerust te worden en om te ervaren dat je er niet alleen voor staat.
    Van harte welkom.

Inloggen

Registreren