• 09

Evangelisatie

  • De Blijde Boodschap

    De Blijde Boodschap

    Veel mensen hebben vragen over het christelijk geloof. U ook? Bent u nieuwsgierig geworden naar wat er in de Bijbel staat? Wij vertellen u er graag meer over!

    Onze drive is om mensen die niet of nauwelijks bekend zijn met het christelijk geloof, het evangelie te vertellen. Een ander woord voor evangelie is blijde boodschap. Deze blijde boodschap wordt heel duidelijk weergegeven in Johannes 3:16:

    Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon (Jezus) gegeven heeft, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

    Klik hiernaast op een van de items voor meer info.

  • Contact

    Vragen over het christelijk geloof? Behoefte aan een luisterend oor? Nieuwsgierig naar wat in de Bijbel staat? Informatie over kinderclubs of Alpha cursus?

    Wij komen graag met u/jou in contact!

    Commissieleden
    Aart Prinsen Jan-Kees Hartog
    Vissersdijk 20 C
    3319 GV Dordrecht
    Tel: 06-54604105
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Functie: Evangelisatieouderling wijk 2
    Jan-Kees Hartog Aart Prinsen
    Tel: 06-46140878
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Functie: Evangelisatieouderling wijk 7
    Vincent van Willigen Vincent van Willigen


    NiekDeGier Niek de Gier
    Functie: Penningmeester
    Sandra Visser Sandra Visser
    Functie: Contactpersoon Kinderclub de Ark
    Marlies Marlies de Bruin - van Pelt

    Marc Marc Oskam

  • Geloof

    Heeft u vragen met betrekking tot het christelijk geloof, of bent u nieuwsgierig naar wat er in de Bijbel staat? Lees hier meer over de inhoud van ons geloof.
     
    Komt u er zelf niet uit dan kunt u ook contact opnemen met de mensen van de evangelisatiecommissie.

    Waarom het christelijk geloof?

    Er zijn veel verschillende godsdiensten in de wereld en dat maakt het best verwarrend. Wie heeft er nu gelijk? En kun je dat eigenlijk wel zeggen, dat één godsdienst de juiste is? En waarom dan juist het christelijk geloof?

    Jezus Christus zegt over zichzelf dat Hij de Weg is door wie mensen bij God kunnen komen. In veel godsdiensten moet je zelf ‘op weg’ gaan. Het is dan belangrijk om je toe te wijden aan regels en voorschriften en rituelen. Om bij God of ‘het hogere’ te komen moet je als mens ‘op weg gaan naar God’. Christenen geloven dat God in Jezus Christus als mens op aarde is gekomen. Jezus leefde in Palestina, aan het begin van de jaartelling. Veel van zijn woorden zijn in de Bijbel opgeschreven. Jezus maakt duidelijk dat mensen niet zelf een weg naar God kunnen maken door zich te houden aan regels en voorschriften, maar dat God zelf een weg naar Hem heeft gegeven. Jezus zegt: ‘Ik ben die Weg. Als je Mij ziet, heb je God, de Vader, gezien. Niemand kan tot God komen dan alleen via Mij.’

    Jezus was niet maar een wijze man, een Joodse leraar die een goed leven leidde. Hij gebruikte voor zichzelf uitspraken die alleen voor God gebruikt werden. Daarmee maakte Hij duidelijk dat Hij op een bijzondere manier met God verbonden was en dat Hij één was met God de Vader. Niet voor niets wordt Hij de Zoon van God genoemd. Veel mensen geloofden dat echter niet en Jezus is door hen gedood aan een kruis (zie hieronder, over Goede Vrijdag). Dat leek het einde te betekenen voor Jezus. En het zou dan de vraag zijn of Jezus wel gelijk had in wat Hij over zichzelf vertelde. Als dit het einde was van Jezus dan was Hij gewoon ‘de zoveelste religieuze man’ die een godsdienst creëerde.

    Maar Jezus bleek het toch bij het rechte eind te hebben. Na drie dagen stond Jezus op uit de dood! En omdat niemand uit zichzelf uit de dood kan opstaan, moet dat wel een daad van God zijn. God zette als het ware een streep onder het leven van Jezus en over alles wat Jezus heeft gezegd. De opstanding van Jezus maakt duidelijk dat Jezus betrouwbaar is in wat Hij vertelde. Hij is dé Weg voor mensen om bij God te komen.

    De opstanding is geen mooi verhaal: het is een historische gebeurtenis. Er zijn honderden mensen die Jezus hebben gezien na zijn opstanding. Zelfs enkele van de oorspronkelijke tegenstanders van Jezus getuigen dat zij Hem hebben ontmoet na zijn opstanding. En christenen geloven dat Jezus ook nu leeft, in de hemel bij God. Hij is niet opnieuw gestorven. Dat betekent dat Jezus ook nu voor mensen de Weg is door wie zij tot God kunnen komen. En dat is uniek.

    Waarom lezen in de Bijbel?

    Omdat in de Bijbel woorden van God en woorden over God staan geschreven. Ook staan in de Bijbel woorden van Jezus, en is er veel te vinden over Zijn betekenis voor mensen. Door uit de Bijbel te lezen kun je meer over God te weten komen. Ook kun je in de Bijbel lezen hoe je je leven vorm kunt geven zoals God dat wil. Als je het fijn zou vinden om de Bijbel met anderen door te lezen, kun je deelnemen aan een Bijbelcursus.

    Waarom bidden?

    Jezus heeft geleerd dat de gelovigen God als hun Vader mogen aanspreken. God is niet onpersoonlijk, maar wil juist een persoonlijke relatie met mensen aangaan. God heeft beloofd dat Hij voor mensen zorgt en bij hen is in alle situaties. Dat betekent dat je ook met God in gesprek kunt gaan, dat je tegen Hem kunt vertellen wat je bezighoudt, waar je dankbaar voor bent of wat je vragen zijn. Dat is niet een gesprek zoals tussen twee mensen, maar God luistert wel naar ons en geeft aan ons wat nodig is. Daarom is bidden belangrijk.

    Er zijn bepaalde vormen waarin je kunt bidden, zoals in een geknielde houding, met gevouwen handen en gesloten ogen of juist met je handen omhoog. Een gebed kan persoonlijk zijn, met eigen woorden. Maar er zijn ook bepaalde gebeden die al geformuleerd zijn die je kunt bidden, zoals het `Onze Vader`. Bij het bidden is het vooral belangrijk om je er van bewust te zijn dat je tegen God gaat praten.

    Waarom naar de kerk?

    God is niet opgesloten in een kerkgebouw. Maar God is wel aanwezig waar christenen bij elkaar zijn. Christenen ontmoeten elkaar regelmatig en op verschillende momenten in de week, maar de kerkdiensten op zondag zijn de belangrijkste ontmoetingen. Daar komen alle christenen van een bepaalde gemeenschap bij elkaar – en God dus ook – om samen te zingen, te bidden en uit de Bijbel te lezen en te luisteren naar de betekenis daarvan. Dat kun je alleen doen, maar het is ook belangrijk om dat met andere christenen te doen. Zo wordt duidelijk dat God niet alleen van betekenis is voor ons persoonlijk leven, maar ook voor de contacten die we hebben met anderen. Als het goed is kun je in de kerk merken dat mensen het waardevol vinden om elkaar en nieuwe mensen te ontmoeten.

    Wilt u een kerkdienst bij wonen? Iedere zondagmorgen begint er om 9:30 een dienst in de Augustijnenkerk, aan de Voorstraat 216. En iedere zondagmiddag om 17:00 is er een dienst in de Pauluskerk, aan de Nassauweg 1. Welkom!

    Wat zijn de belangrijkste christelijke feesten?

    Kerst

    Met Kerst vieren christenen dat Jezus is geboren. Omdat Jezus zo één is met God, kun je zeggen dat God in Jezus als mens werd geboren. Met Kerst vieren we het begin van het aardse leven van Jezus en het begin van de uitwerking van Gods plan met Jezus (zie hieronder, bij Goede Vrijdag).

    Het bijzondere aan deze geboorte is de onopvallende manier waarop dit gebeurd is. De geboorte was geen journaal item en er kwamen niet vanuit de hele wereld reacties. Jezus werd niet in één of ander paleis geboren, maar heel bescheiden in een stal. Hij was heel ‘gewoon’ om alle afstand tussen ons en hem weg te nemen. Dat typeert Jezus: Hij wacht niet af of wij ons met Hem inlaten, maar Hij komt naar mensen toe in de eigen situatie, op ons eigen niveau. Hij is een mens onder de mensen. In de ontmoeting worden mensen verrast dat hij meer is dan een mens. In Jezus worden we verrast door God zelf!

    Goede vrijdag

    Goede Vrijdag is de dag waarop Jezus aan een kruis gedood werd. God had dat zeker kunnen tegenhouden, maar de dood van Jezus maakte onderdeel uit van het plan van God. Jezus bracht met Zijn dood een offer aan God, in de plaats van mensen. Daardoor is er vergeving mogelijk voor fouten en verkeerde keuzes die mensen maken. Als wij de verantwoordelijkheid daarvoor zelf zouden moeten dragen, is er geen leven met God mogelijk. Maar God heeft mensen zo lief dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft, zodat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven ontvangt (Joh. 3:16). Toen Jezus stierf, riep Hij: ‘Het is volbracht!’. Daarmee maakte Jezus duidelijk dat Gods plan helemaal uitgevoerd was.

    Pasen

    Enkele dagen later, op de zondagmorgen na Goede Vrijdag, stond Jezus weer op uit de dood. Dat vieren christenen met Pasen. Hierboven werd al duidelijk wat de betekenis van de opstanding is: God zet een streep onder de betekenis van Jezus’ leven en dood. In de opstanding wordt ook duidelijk dat de dood niet het einde is. Wie gelooft in Jezus, deelt met Hem in een leven waarin de dood niet meer het laatste woord heeft. Na de dood is er een leven zonder einde, bij God.

    Hemelvaart

    Nadat Jezus met Pasen is opgestaan heeft hij nog 40 dagen op aarde geleefd en is in die periode gezien door honderden mensen. Nadat zijn werk op aarde af was is hij levend naar de Hemel gegaan. Zijn laatste woorden waren: Ik heb met jullie alle dagen, tot de voleinding van de wereld (Mattheus 28:20).

    Pinksteren

    God heeft alles gedaan om de mensen een hand te reiken, om hen te kunnen redden. Wij mensen kunnen daar echter helemaal geen boodschap aan hebben. Met Pinksteren is God nog een stap verder gegaan. Hij is door zijn Geest in ons gekomen, om ons oog te geven voor wat hij voor ons gedaan heeft. De Bijbel zegt over de Heilige Geest dat hij ons leidt, ons leert wie God is en wie Jezus is en ons steeds weer herinnert aan Gods Woord. Als de Heilige Geest in je komt, ontdek je gaandeweg wie Jezus is en wat Zijn bedoeling is.

    Meer informatie

    Wilt u / jij meer te weten komen over het christelijk geloof? Neem gerust contact met ons op of bezoek de Augustijnenkerk tijdens de openingstijden op zondag tussen 14:00 uur en 16:00 uur en in de maanden april t/m oktober op zaterdag van 11:00 -16:00 uur. Het volgen van een Alpha cursus is ook een goede manier om meer te weten te komen over het christelijk geloof. Welkom!
  • Augustijnenkerk

     

    Pantry KerkEntreeStaand Interieur

    De deuren van de Augustijnenkerk aan de Voorstraat 216 staan (bijna) iedere zondag van 14:00 – 16:00 uur open voor bezoekers.

    In de maanden april tot en met eind oktober is de kerk ook op de zaterdagen van 11:00 -16:00 uur open. In die periode is er iedere eerste zaterdag van de maand een Open Deur dienst, die om 14:00 uur begint.

    Tijdens de Open Deur dienst wordt er een kort iets uit de Bijbel verteld en is er een muzikale bijdrage. De overige zaterdagen kunnen bezoekers vanaf 14:00 genieten van een orgelconcert. De toegang is gratis.

    Deze Augustijnenkerk met haar rijke historie mag zo een baken zijn van rust en licht, voor Dordtenaren en voor mensen van buiten. Ons verlangen is, en dat geloven wij ook, dat God de openstelling gebruikt om mensen te leiden naar Hem.

    Welkom in de Augustijnenkerk!

    Uiteraard ook tijdens de zondagse diensten, die u vindt in het rooster van de kerkdiensten.

    Ga naar het rooster van de kerkdiensten

  • Alpha cursus

    Alphacursus

    Wat is Alpha?

    Met anderen op zoek gaan naar de zin van het leven. Dat is Alpha. Tijdens 10 interactieve en gezellige bijeenkomsten bespreken we wat het christelijk geloof inhoud.

    Voor wie?

    Alpha is voor iedereen! Heb je vragen over het leven en over het geloof? Dan is Alpha echt iets voor jou! Er is alle ruimte om in gesprek te gaan en je vragen en ideeën te delen.

    Waarom?

    Op Alpha denk je samen na over inspirerende onderwerpen. Je ontdekt altijd iets nieuws. En je bent niet de enige: wereldwijd volgden ruim 25 miljoen mensen een Alpha.

    Wanneer en waar?

    28 september 2023 gaat er een nieuwe Alpha cursus van start. De cursus bestaat uit 10 donderdagavonden. Elke avond begint om 18:30 uur met een maaltijd. Daarna kijken we samen een inspirerende film.

    Hierover wordt doorgepraat in kleine gespreksgroepen. De cursusavonden zijn gratis en worden gehouden in een zaal van de Augustijnenkerk, Voorstraat 216.

    Wil je meedoen of gewoon vrijblijvend kennismaken? Van harte welkom!

    Aanmelden of meer informatie?

    Bel of mail dan Aart Prinsen Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-46140878) of Jan-Kees Hartog Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-54604105).
  • Kinderclub De Ark

    Afbeelding kinderen

    'Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet, want voor zulke mensen is het koninkrijk van God’.
    Het zijn de woorden van de Heere Jezus zelf, die de kinderen omarmde en hen zegende (dat staat in de Bijbel in Markus 10:13-16)

    Nog steeds wil Hij Zijn liefde tonen en zich over kinderen ontfermen. Daarom houden we elke veertien dagen club voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

    Wat we doen? We zingen mooie liedjes met elkaar, er wordt een Bijbelverhaal verteld, we doen spelletjes, we knutselen en het snoepje ontbreekt niet! Soms is er een speciaal programma, zoals met Kerst.

    Nog nooit geweest? Kom gerust een keertje langs! Op 3 verschillende locaties houden we om de 14 dagen club.

     

    Flyer AK KinderclubSeizoen1 2024

    Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:

    Sandra Visser  
    Kastanjelaan 14
    3319 TG Dordrecht
    Tel: 06-27893365
  • Help mee

    Marktkraam 2022

    Evangeliseren is een taak van heel de gemeente. Iedere gelovige heeft een persoonlijke roeping tot het uitdragen van het evangelie met woorden en daden, in liefde voor en bewogenheid met de naaste.
    Evangeliseren is een Bijbelse opdracht. In 2 Korinthe 5:20 staat dat wij door God gezonden zijn om de mensen namens Christus te smeken: Laat u met God verzoenen!
    We willen als evangelisatiecommissie de gemeenteleden toerusten en stimuleren om het evangelie ook in hun persoonlijke contacten uit te dragen. Wat mooi om zo een licht te zijn voor onze naasten in de stad.

    Doe mee en bid mee

    Als commissie organiseren we verschillende activiteiten waar we medewerkers voor zoeken, zoals de kinderclubs, de marktkraam, de openstelling van de Augustijnenkerk op zaterdag en zondag. Geef een klein stukje van uw tijd voor dit prachtige werk. Kies de activiteit die het beste bij u of jou past.

    Wij verlangen er naar, en bidden er voor, dat door middel van onze activiteiten mensen geraakt worden en hun leven aan Christus geven.

    Wij zijn blij met uw en jouw steun en gebed!

    Gift

    Als commissie proberen we met lage kosten veel mensen te bereiken. Er is echter wel materiaal nodig om mensen te bereiken. Daarom is uw gift hartelijk welkom op: bank NL33 INGB 0000 6506 84 t.n.v. Hervormde wijkgemeente 7. Onder vermelding Evangelisatie Commissie

Inloggen

Registreren